شهر اولین ها

تبریز-Tabriz2018

شهر اولین ها

تبریز-Tabriz2018

اولین دانشکده پرستاری و مامایی در تبریز تاسیس شده است

اولین دانشکده پرستاری و مامایی در تبریز تاسیس شده است

http://www.up.patoghu.com/images/hdi0wv2rh2t8f0i5a3.jpg

اولین دانشکده پرستاری و مامایی در تبریز تاسیس شده است
دانشکده پرستاری و مامائی تبریز ، یکی از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که سابقه تاسیس آن به سال های بعد از مشروطت می رسد و نه تنها نخستین مدرسه ی عالی در این زمینه است که در ایران بنیاد یافته بلکه دوره دکترای پرستاری نیز ، اولین بار در این دانشکده آغاز به فعالیت کرده است.
این دانشکده در سال 1295 شمسی با عنوان آموزشگاه علمی پرستاری وابسته به بیمارستان میسیون آمریکایی تاسیس گردید و تا 1349 به فعالیت ادامه داد. در همان سال آموزشگاه مزبور در دانشگاه تبریز ادغام می گردد.
در سال 1344 آموزش رشته مامایی در دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز شروع گردید که بعدها تبدیل به آموزش رشته پرستارماما شد. در سال 1347 آموزشگاه عالی پرستاری با پذیرش دانشجو در رشته پرستاری در محلی جدا از دانشکده پزشکی به فعالیت خود ادامه داد و در سال 1355 نظام واحدی جایگزین نظام قبلی گردید.
از سال 1362 آموزشگاه عالی پرستاری به محل جدید منتقل و تحت عنوان آموزشکده و دانشکده پرستاری و مامایی فعالیت نمود . پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته با نظام آموزشی جدید از همان سال انجام گرفت.
در سال 1365 رشته اتاق عمل از دانشکده پزشکی منفک و به آموزشکده جدید منتقل گردید. دانشجویان و کادر آموزشی آموزشگاه مجتمع رازی نیز همزمان با جدا شدن رشته های علوم پزشکی از دانشگاه تبریز و تاسیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به این مرکز منتقل گردیدند و دانشکده پرستاری و مامایی تشکیل یافت .امروزه ، این دانشکده در مقاطع کاردانی ، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی پرستاری دانشجو تربیت می نمایدو اولین دانشکده ای است که توانست دوره phd پرستاری را در سال 1374 در ایران راه اندازی نماید.
شایان توجه است که این دانشکده درست 10 سال پس از آغاز به کار نخستین آموزشگاه پرستاری جهان تاسیس شده است.

منبع:سایت دانشکده پرستاری و مامائی تبریز
 

نظرات 1 + ارسال نظر
تیم بنرساز شنبه 14 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 13:35 http://www.banersaz.ir

سلام دوست عزیز
تیم بنرساز آماده طراحی امور گرافیکی و طراحی سایت شما میباشد
www.banersaz.ir
www.banersaz.persianblog.ir
tel : 0913 807 3954

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد